Jest dla ciebie szkodliwa... czy dlatego wygląda tak dobrze?
Najnowsze badania opublikowane w Journal of the Association for Consumer Research ujawniają, że komunikaty mówiące dietetykom, że wszystkie słodkie przekąski są złe, sprawiają, że te przekąski są jeszcze bardziej atrakcyjne.
Czy to dlatego babeczka wygląda tak atrakcyjnie? Podobnie jak frytki, czekolada i sundaes. Czy negatywne komunikaty żywieniowe faktycznie kierują nas w stronę niezdrowej żywności?
Trzy badania przeprowadzone przez naukowców z Arizona State University wykazały, że jednostronne komunikaty na temat niezdrowej żywności mogą zachęcać ludzi do jej wyboru, zamiast ich odstraszać.
Badanie polegało na podawaniu uczestnikom jednostronnych lub/i dwustronnych pozytywnych i negatywnych komunikatów wraz z neutralnymi informacjami. Okazało się, że dietetycy jedli o 39 procent więcej ciasteczek po zobaczeniu wiadomości w stylu "policji żywnościowej", która potępiała wszystkie słodkie przekąski jako "złe", niż ci, którzy widzieli pozytywną wiadomość."
Nguyen Pham, współautor badania, pisze, że zamiast prowadzić dietetyków do wyboru zdrowszych opcji, negatywne komunikaty "zwiększają atrakcyjność niezdrowej żywności".
Wyniki wyraźnie sugerują, że stosowanie wiadomości, które przekazują wyłącznie negatywne informacje o żywności, może nie przynieść pożądanego efektu. Ale rząd i różne agencje od dawna dostarczają wiadomości, że należy unikać słodkich i smażonych przekąsek, ponieważ są one bardzo niezdrowe.
Jakie jest wyjście, aby dokonywać zdrowszych wyborów żywieniowych? Infografika zatytułowana Behavioral Science of Eating i wydana przez Cornell Food & Brand Lab zachęca ludzi do "uważnego czytania etykiet żywności, przygotowywania mniejszych ilości jedzenia, aby uniknąć marnotrawstwa i używania mniejszych talerzy". Sugeruje również zainstalowanie lustra w kuchni, ponieważ ten ruch może pomóc uniknąć niezdrowych wyborów. Nie zapominaj, aby superfoods stały się częścią Twojej codziennej diety i regularnie ćwicz. Wszystko to zapewni, że będziesz trzymać się zdrowych nawyków, które przysięgałeś na początku roku i staniesz się zdrowszy.
Naomi Mandel, współautorka, uważa, że ich badania wskazują, że negatywne komunikaty o niezdrowej żywności spowodują odwrotny skutek wśród dietetyków. "Jeśli chcesz zmienić to, co jedzą, bardziej wyrównane wiadomość, która zawiera zarówno pozytywne i negatywne informacje jest droga do zrobienia", powiedziała.
Zostaw komentarz